Sociale huur: de stap naar de huurcommissie
Als de woningcorporatie niet op uw brief reageert en u last blijft houden van schimmel en vochtproblemen in huis, stapt u naar de huurcommissie. Dit kan alleen als u een sociale huurwoning heeft. Vanaf 6 weken na het versturen van de brief kunt u naar de huurcommissie. Het mag ook later, maar doe het tenminste altijd binnen een half jaar na het verzoek aan de verhuurder. U vraagt de commissie dan om een beoordeling van de gebreken. Vindt de huurcommissie die ernstig? Dan krijgt u meestal huurverlaging totdat de corporatie de gebreken herstelt.
Vrije sector: de GGD of kantonrechter inschakelen
Huurt u een woning in de vrije sector? Dan kunt u bij vochtproblemen en schimmel in huis naar de kantonrechter en/of de GGD. Met die laatste neemt u contact op als u (ernstige) gezondheidsklachten heeft als gevolg van de schimmel. Gaat u naar de kantonrechter, dan kunt u een lagere huurprijs vorderen én mogelijk de verhuurder verplichten de vocht- en schimmelproblemen op te lossen. U kunt ook eisen dat u zelf de machtiging krijgt om de problemen aan te laten pakken en de kosten daarvan te verhalen op de verhuurder.