Een gezond kantoorklimaat bespaart bedrijven op jaarbasis heel veel geld. Medewerkers zijn minder vaak ziek en in een fijne binnenklimaat wordt productiever gewerkt. Interessant dus! Maar hoe zorgt u voor een goed kantoorklimaat? Strooming geeft tien must-read tips voor iedere werkgever en/of ondernemer.
10 tips voor een gezond kantoorklimaat
Wat is een gezond kantoorklimaat?
In een optimaal kantoorklimaat is de luchtsamenstelling gezond (lees: voldoende zuurstof en geen ongezonde of gevaarlijke gassen) en schoon. Dat vraagt om een aantal maatregelen die u als eigenaar of beheerder van een kantoorpand kunt treffen. Sommigen zijn gratis, anderen kosten geld. Maar allemaal leveren ze u op termijn veel geld op doordat medewerkers minder snel ziek zijn. Lees hierover ook meer in het blog over sick building syndrome.
1. Ventilatie
Zoals altijd op nummer 1: ventilatie. Dit is de belangrijkste voorwaarde voor een gezond kantoorklimaat. Ongezonde lucht maakt daardoor plaats voor verse zuurstof; essentieel voor een productieve werkdag.
2. Kantoortuinen
Kantoortuinen zijn hip en happening, maar hebben ook een nadeel: net als de mensen die allemaal in één ruimte zitten, geldt datzelfde voor bacteriën en virussen. Goed om rekening mee te houden.
3. Groen doen
Planten zijn niet alleen een gezellige aanwinst, ze zorgen ook voor meer zuurstof in de lucht. Kortom: weinig redenen om ze niet neer te zetten.
4. Klimaatinstallatie
Een goede klimaatinstallatie doet wonderen voor een gezond kantoorklimaat. Natuurlijk is dit een flinke investering, maar wel eentje die zich al snel terugbetaalt, mits u ze regelmatig laat onderhouden en schoonmaken.
5. Printers
Printers zijn een onderschatte veroorzaker van luchtvervuiling. Zogeheten tonerstof en andere chemische stoffen kunnen het binnenklimaat op kantoor aantasten. Plaats deze dus bij voorkeur buiten het kantoor. Bijvoorbeeld in de gang of in een aparte (geventileerde!) ruimte.
6. Schoonmaak
Zorg dat een kantoor goed wordt schoongemaakt, zodat bacteriën, virussen en schimmels geen kans hebben. Dit zijn namelijk belangrijke veroorzakers van ongezonde lucht, als ze daar eenmaal in terechtkomen.
7. (Chemische) stoffen
Laat zo min mogelijk chemische stoffen uw kantoor in en let dus ook op met welke middelen wordt schoongemaakt. Zo houdt u de lucht schoon en het kantoorklimaat gezond.
8. Tapijt
Tapijt staan bekend als een mooie en voordelige vloerbedekking, maar het heeft ook nadelen. Zo houdt tapijt veel meer stof vast, wat mensen met astma of allergieën niet ten goede komt. Voorkom dus bij voorkeur een kantoorbreed tapijt en kies voor een gladde (en goed te reinigen) vloerafwerking. Met bijvoorbeeld laminaat, vinyl of PVC, hoeft dit niet veel duurder te zijn dan tapijt.
9. Luchtvochtigheid
De optimale luchtvochtigheid voor een gezond binnenklimaat is grofweg zo’n 40 tot 60%. Als medewerkers klagen over droge lucht, kant het de moeite waard zijn eens luchtbevochtigers te proberen.
10. Geluid en stress
Net als alle voorgaande punten, zijn ook geluid en stress twee factoren die in de lucht hangen en van invloed kunnen zijn op het werk- en kantoorklimaat. Niet het vakgebied van Strooming, maar wel een tip om rekening mee te houden. Stress-gerelateerde klachten en klachten over kantoorklimaat kunnen namelijk erg op elkaar lijken en ook met elkaar samenhangen.
Twijfelt u over het kantoorklimaat in uw bedrijf? Zijn medewerkers regelmatig verkouden, zijn er fysieke klachten die steeds terugkeren of spelen er andere problemen? Neem dan contact op met Strooming voor een luchtonderzoek. Daarmee weet u zeker hoe het met de lucht op uw werkplek gesteld is en of u daarin verbeteringen kunt treffen.
Strooming: Binnengewoon goed!
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden die wij u kunnen bieden? Vraag dan een offerte aan via onze offertebutton.